Rok szkolny 2025/2026 obfituje w wiele nowości. Jedną z nich jest kolejna odsłona serii „To nasz świat. Geografia” w postaci podręcznika i zeszytu ćwiczeń do klasy 6 szkoły podstawowej z Geografii stworzonego przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. Produkt stanowi drugą część serii zainaugurowanej w ubiegłym roku szkolnym.

To nasz świat – Podręcznik i Zeszyt Ćwiczeń GWO do 6 klasy

Jak informowaliśmy Państwa w roku ubiegłym, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe będące twórcą bardzo popularnej serii „Matematyka z Plusem” od roku szkolnego 2024/2025 wprowadziło swoją ofertę podręczników do geografii dla szkół podstawowych. Seria „To nasz świat. Geografia” została zainaugurowana przez trzy produkty:

Podręcznik do klasy 6 to drugi z zaplanowanej serii czterech podręczników do geografii dla szkoły podstawowej przygotowany przez GWO w ramach serii „To nasz świat. Geografia”

Źródło: https://gwo.pl/

Pierwsza oferta GWO w zakresie geografii dla szkół podstawowych została przez nas wysoko oceniona. Złożyło się na to wiele korzystnych propozycji materiałów uzupełniających oraz solidne opracowanie merytoryczne treści obligatoryjnych. W tym roku szkolnym udana seria jest kontynuowana przez podręcznik i zeszyt ćwiczeń do klasy 6. Autorami cyklu pozostają znani nam już z materiałów dla klasy piątej: Mateusz Gański i Julia Podlewska. Podręcznik uzyskał wymagane przepisami pozytywne recenzjei dopuszczenie do użytku szkolnego o numerze: 1211/2/2025.

GWO reklamuje podręcznik, jako trzymający się zasady „mniej tekstu, więcej zdjęć”
i jest w tej sprawie bardzo konsekwentny

Źródło: https://gwo.pl/przedmioty/geografia/to-nasz-swiat-geografia/#geografia.-klasa-6

Mniej tekstu – jeszcze więcej fotografii i infografik

Podobnie jak w pierwszym podręczniku do klasy piątej, autorzy trzymają się zasady „mniej znaczy więcej”, a dokładniej – mniej tekstu, więcej zdjęć. Nauka przez obraz stała się tym samym domeną tej serii. Trudno nie przyznać autorom słuszności w wyborze takiego zaprojektowania podręcznika. W czasach, gdy dominujący przekaz medialny opiera się o krótkie tytuły i kilkusekundowe filmiki tzw. „shortsy”, skłonność młodego ucznia do przyswajania wiedzy opartej o przewlekły tekst jest ograniczona. Funkcjonowanie młodzieży w obrębie „cywilizacji obrazkowej” postanowiono tutaj przekuć w skuteczną formę edukacji. I faktycznie podręcznik zgrabnie unika długich ciągów słownych na rzecz haseł, infografik, zdjęć, map i schematów. Fragmenty tekstowe ograniczone są zwykle do długości akapitu. Forma prezentacji treści jest więc bezsprzecznie bardziej atrakcyjna dla młodego odbiorcy, aniżeli typowe opracowania tekstowe.

Podręcznik do klasy szóstej oferuje jeszcze więcej wysokiej jakości informacji w formie graficznej

Źródło: Fragment podręcznika „To nasz świat. Geografia 6” – s. 106.

Uwagę zwraca dalsze doskonalenie jakości przygotowanych materiałów graficznych. Choć już w podręczniku do klasy 5 było ich wiele, nacisk na te elementy uległ zwiększeniu. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu technologii autorzy potrafią w postaci jednej strony podręcznika przedstawić, co ważne – w przystępny dla ucznia sposób – wiele wartościowych treści. W podręczniku ponownie znajdziemy także skecznotki, stanowiące podsumowanie każdego z działów. Zadbano również o wszechstronny dobór map. W konsekwencji podręcznik składa się w przeważającej większości z (udanych i wartościowych) obrazów.

Fragment skecznotki powtórzeniowej do działu „Wybrane elementy środowiska i gospodarki Europy”

Źródło: Fragment podręcznika „To nasz świat. Geografia 6” – s. 128.

Układ treści ponownie autorski

Jedną z ciekawszych innowacji podręcznika do klasy piątej było rozpoczęcie go od działu „Lądy i Oceany”, a więc inaczej niż w przypadku oferty konkurencji. Autorzy chcieli w ten sposób rozpocząć od treści ciekawszych i bardziej ogólnogeograficznych, dążąc do wzbudzenia w czytelniku większego zainteresowania przedmiotem. Podobny zabieg zastosowano i tym razem, rozpoczynając podręcznik od działu „Ziemia we Wszechświecie”. Chociaż w tym przypadku jest to literalnie zgodne z kolejnością zaproponowaną w Podstawie Programowej, to ponownie inaczej niż w przypadku oferty innych wydawnictw, które proponują zacząć od współrzędnych geograficznych. Można przyznać racji autorom, że „Wszechświat” będzie ciekawszym zagadnieniem dla uczniów we wrześniu niż obliczanie położenia punktu. Szczęśliwie zbiega się to w czasie z niedawną kosmiczną podróżą polskiego astronauty Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego, co z pewnością korzystnie wpłynie na taki odbiór kolejności treści w szkole.

Autorzy rozpoczynają podręcznik od treści, które mają wzbudzić w dziecku zainteresowanie przedmiotem

Źródło: Fragment podręcznika „To nasz świat. Geografia 6” – s. 7-8.

W dalszej kolejności autorzy – podobnie jak w przypadku propozycji innych wydawnictw – dokonują podziału rozdziału dotyczącego geografii Europy na dwa bloki. Wydaje się jednak, że twórcy znaleźli tu kolejny własny pomysł na dokonanie podziału treści. Zazwyczaj (tak zrobiliśmy np. na Geografia24.pl) podział ten ma charakter zgodny z działami geografii, tj. odrębnie geografia fizyczna, odrębnie geografia społeczno-ekonomiczna. W tym przypadku zaproponowano jednak inne ciekawe rozwiązanie, wskazujące na bardziej holistyczne podejście do geografii. Pierwszy blok obejmuje te wątki, które dotyczą kontynentu jako całości (jego położenie i różne kryteria podziału, zróżnicowanie klimatyczne, ludnościowe czy energetykę). W kolejnym rozdziale zebrano z kolei wątki bardziej lokalne (regionalne) – Islandię, Francję, Londyn i Paryż oraz Europę Południową.

W podręczniku jest bardzo wiele aktualnych i starannie wykonanych map o różnorodnej tematyce

Źródło: Fragment podręcznika „To nasz świat. Geografia 6” – s. 62.

Wartościowe treści wewnątrz podręcznika

Podręcznik niezmiennie charakteryzuje się właściwą poprawnością merytoryczną o co zadbali autorzy – czynni nauczyciele z wieloletnim doświadczeniem. Choć elementów tekstowych jest mniej, nie odbija się to wcale na jakości przekazywanych informacji, a stopień realizacji treści wskazanych w podstawie programowej można uznać za prawidłowy. Podręcznik nie jest też krótki – liczy 176 stron, bogatych przede wszystkim w elementy graficzne. W stosunku do podręcznika dla klasy piątej, widoczne jest zresztą wręcz podniesienie dbałości o jakość treści, w tym elementów obrazowych. To co istotne to fakt, że autorzy ustrzegli się wielu błędów, które zdarzają się w materiałach innych wydawnictw. Na uwagę zasługuje tak jak w podręczniku do klasy piątej, zbiór elementów uzupełniających. Zaproponowano kilka ciekawych załączników – oprócz mapy fizycznogeograficznej i mapy politycznej Europy (będącej przedmiotem nauczania w klasie szóstej), w podręczniku znajdziemy m. in. zbiór flag państw w Europie czy elementy ilustracji wybranych pojęć w spisie pojęć na ostatniej stronie.

Podręcznik pełen jest treści dodatkowych i uzupełniających, dotyczą one treści problemowych oraz elementów „geografii regionalnej”

Źródło: Fragment podręcznika „To nasz świat. Geografia 6” – s. 128-129.

Zeszyt ćwiczeń – dobre uzupełnienie podręcznika, a nawet samodzielny zbiór

Podobnie jak w podręczniku dla klasy piątej, również w tej edycji przygotowano zeszyt ćwiczeń – i warto go zakupić. To co niewątpliwie przemawia za skorzystaniem z jego oferty to spójność z treścią podręcznika. Zadania są logicznie dobrane i przemyślane w swojej konstrukcji, a polecenia sformułowane w sposób zrozumiały dla młodego odbiorcy – ucznia klasy szóstej. Na 96 stronach znajdziemy ponad 150 zadań dopasowanych do treści podręcznika. Do każdego z pięciu działów wyodrębniono w tej grupie zbiór zadań powtórzeniowych.

Zeszyt ćwiczeń zawiera wiele zadań, które nie tylko powtarzają znane treści, ale też wprowadzają nowe interesujące zagadnienia

Źródło: Fragment zeszytu ćwiczeń „To nasz świat. Geografia 6 ” – s. 33-34.

Autorzy powtórzyli w tegorocznej propozycji swój pomysł z zeszytu ćwiczeń dla klasy piątej, stawiając nacisk nie tylko na elementy graficzne, ale w bardzo istotnym stopniu na pracę z mapą. Widać wyraźnie, że twórcami są praktycy, którzy rozumieją jak istotnym elementem w szkole, podczas nieomal każdej lekcji geografii, jest mapa. Tych zadań w głównej części zeszytu ćwiczeń naprawdę nie brakuje. Wzorem ubiegłego roku w produkcie znajdziemy ponadto „Dodatek specjalny”, który obejmuje ostatnie 16 stron zeszytu. Zawiera kolejne sześć dedykowanych map do treści realizowanych w klasie szóstej oraz łącznie ponad 30 dalszych zadań odnoszących się do nich. Z tego powodu ten zeszyt ćwiczeń będzie prawdopodobnie doskonałym wyborem dla zwolenników pracy z mapą.

Mapa Islandii jest jedną z sześciu map dedykowanych do dodatkowego działu „Praca z mapą”

Źródło: Fragment zeszytu ćwiczeń „To nasz świat. Geografia 6 ” – s. 82.

W konkluzji łatwo można stwierdzić, że proponowane ćwiczenia to dobry dodatek do podręcznika. Sprawdzi się nie tylko dla samodzielnej pracy ucznia w domu, ale także jako materiał powtórzeniowy czy do pracy podczas lekcji w szkole. Choć dotacja w każdej szkole jest ograniczona, co nie zawsze pozwala na zakup zeszytów ćwiczeń do wszystkich przedmiotów – ten produkt zdecydowanie zasługuje na uwagę. Wiele zbiorów zadań do różnych przedmiotów szkolnych ma bardzo odtwórczy charakter, polegający często po prostu na „przepisywaniu” podręcznika, albo tworzona jest przez inne osoby niż podręcznik, przez co ich treści nie są prawidłowo dopasowane. Z tym problemami w tym przypadku nie mamy do czynienia. Ćwiczenia nawet samodzielnie (bez podręcznika) stanowią ciekawy zbiór zadań, godny polecenia dla 11-12 letniego ucznia szkoły podstawowej.

Podsumowując – czy warto? Jesteśmy na tak!

Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe w ubiegłym roku podjęło duże ryzyko, inaugurując swoją serię podręczników do geografii. Zgodnie z przewidywaniami nastąpiło to w momencie opracowywania zmian w podstawie programowej i planowanej reanimacji „przyrody” w klasie piątej i szóstej. Mimo wszystko Wydawnictwo przeciera swój szlak dla geografii bardzo udanymi produktami, którym warto już teraz dać szansę. Rodzi to duże nadzieje, że GWO zaproponuje swoją ofertę także w kolejnym cyklu, już po przewidywanych zmianach w podstawie programowej, które mają wejść w życie już od września 2026 r. Zanim to jednak nastąpi, wiosną 2026 czeka nas recenzja podręcznika do klasy siódmej tej serii, na którą już teraz zapraszamy.