Polska jest 22 największą gospodarką świata z wysokim tempem wzrostu PKB dającym nadzieję na poprawę tej lokaty w przyszłości. Na sukces gospodarczy kraju składają się wszystkie sektory: zarówno coraz nowocześniejsze rolnictwo (w tym rolnictwo ekologiczne), restrukturyzowany przemysł (z coraz większym udziałem high-tech) oraz dynamicznie rozwijające się usługi, w tym transport i turystyka.
Spis tematów (kliknij na temat, aby przejść do strony)
Gospodarka Polski
I Rozwój rolnictwa w Polsce
- Przyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa w Polsce
- Wybrane regiony rolnicze w Polsce
- Pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa w Polsce
- Przemiany strukturalne w Polskim rolnictwie
II Rolnictwo ekologiczne w Polsce
- Założenia rolnictwa ekologicznego w Polsce
- Rozwój i sytuacja rolnictwa ekologicznego w Polsce
- Certyfikacja gospodarstw ekologicznych
- Żywność ekologiczna
III Przemiany przemysłu w Polsce
- Historia uprzemysłowienia Polski
- Industrializacja Polski w okresie PRL
- Przemiany strukturalne przemysłu w III RP
- Polski przemysł kiedyś i dziś
IV Przemysł zaawansowanych technologii w Polsce
- Przemysł high-tech w Polsce
- Działalność B+R w Polsce
- Perspektywy rozwoju przemysłu zaawansowanych technologii w Polsce
V Transport w Polsce
- Przemiany w Polskim transporcie
- Transport samochodowy
- Transport kolejowy
- Transport lotniczy
- Transport wodny
- Transport przesyłowy
- Węzły i terminale transportowe (intermodalne) w Polsce
VI Gospodarka morska Polski
- Morska flota transportowa
- Transport morski w polskich portach
- Przemysł stoczniowy w Polsce
- Rybołówstwo morskie
- Energetyka na morzu
VII Turystyka w Polsce
- Walory przyrodnicze Polski
- Walory kulturowe Polski
- Infrastruktura turystyczna i ruch turystyczny w Polsce
- Projekt szkolnej wycieczki turystycznej
Słownik
Aparat pojęciowy w tym dziale (kliknij aby rozwinąć definicję):
Państwowa instytucja utworzona w 1993 r. w celu wspierania rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich. Obecnie główny podmiot publiczny w Polsce wspierający przemiany w rolnictwie, m.in. udzielający na ich cel wsparcia finansowego i merytorycznego.
Wszystkie parametry klimatyczno-pogodowe, wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą. Obejmuje m.in: temperaturę powietrza (i tym samym długość okresu wegetacyjnego), wielkość i rozkład opadów, wiatr, nasłonecznienie i inne zjawiska pogodowe (np. przymrozki).
Droga szybkiego ruchu samochodowego, zazwyczaj (m.in. w Polsce) wymagająca wniesienia opłaty za przejazd. Służy do podróży na duże odległości, w ruchu krajowym i międzynarodowym. Posiada specjalną infrastrukturę towarzyszącą i musi spełniać określone normy techniczne. W Polsce posiada maksymalną dopuszczalną prędkość 140 km/h – jedną z najwyższych na świecie.
Model zarządzania gospodarką (zwłaszcza produkcją przemysłową), w której decyzje podejmowane są przez rząd w oderwaniu od mechanizmów rynkowych (popytu, podaży i ceny), a przedsiębiorstwa są w większości własnością państwa, a konkurencja nie istnieje lub jest ograniczona.
Morski statek transportowy przeznaczony do przewozu materiałów liczonych w sztukach, zapakowanych lub swobodnie umieszczonych w ładowni.
Droga szybkiego ruchu samochodowego, w przeciwieństwie do autostrady najczęściej bezpłatna. Służy do podróży na duże odległości, głównie w ruchu krajowym – między dużymi miastami. Musi spełniać określone normy techniczne, ale mniej rygorystyczne niż w przypadku autostrad. W Polsce posiada maksymalną dopuszczalną prędkość 120 km/h.
Jednostka stosowana do określania nośności jednostek morskich, wyrażoną w tonach metrycznych (1 DWT = 1000 kg = 1 tona).
Stosowany w krajach Unii Europejskiej certyfikat żywności ekologicznej. Wyglądem przypomina biały liść zbudowany z 12 białych gwiazdek na zielonym tle.
Część gospodarki, która obejmuje szeroki zakres działalności z pogranicza wszystkich sektorów gospodarki narodowej: sektora I – rybołówstwa (morskie połowy ryb, marikultura) sektora II – przemysłu (produkcja i remonty statków, przetwórstwo ryb i owoców morza) oraz energetyki (zwłaszcza morskie farmy wiatrowe) oraz sektora III – usług (transport i handel morski, turystyka nadmorska – omówiona w osobnym temacie).
Model zarządzania gospodarką oparty o mechanizm rynkowy (popyt, podaż i cena), w którym większość przedsiębiorstw jest własnością prywatną i występuje wolna konkurencja.
Typ gospodarstwa rolnego, które przeszło proces certyfikacji i uzyskało status „ekologicznego” tj. spełniającego normy niezbędne dla produkcji żywności ekologicznej i ma prawo posługiwania się symbolem euroliścia.
Morski statek transportowy przeznaczony do przewozu kontenerów czyli zestandaryzowanych metalowych skrzyni, w których umieszcza się materiał drobnicowy.
Państwowy organ – odpowiednik ZUS świadczący ubezpieczenia społeczne dla rolników i członków ich rodzin.
Morski statek transportowy przeznaczony do przewozu materiałów luźnych (sypkich), np. surowców, zbóż czy nawozów.
Grupa gałęzi przemysłu średnio-wysoko zaawansowanych technologicznie – mniej innowacyjna niż klasyczny high-tech, ale znacząca bardziej zaawansowana niż sektor low-technology (przemysł tradycyjny). Obejmuje niektóre branże przemysłu chemicznego, zbrojeniowego, elektrycznego, maszynowego, środków transportu i wyposażenia medycznego. W tej gałęzi przemysłu rozwiązania innowacyjne współistnieją z tradycyjnymi.
Państwowe przedsiębiorstwo transportu samochodowego działające w okresie PRL – kluczowy przewoźnik pasażerów w Polsce obok PKP. Po 1990 r. PKS uległo przekształceniom i prywatyzacji. Obecnie funkcjonuje szereg przedsiębiorstw nawiązujących do dawnej nazwy PKS.
Odpowiednik radzieckiego kołchozu, należące do państwa przedsiębiorstwo rolne w okresie PRL i na początku lat 90-tych, koncentrujące znaczny areał ziemi rolnej, uprawiane przez lokalnych pracowników w tym celu zatrudnionych.
Państwowe przedsiębiorstwo transportu kolejowego działające w okresie PRL – kluczowy przewoźnik pasażerów w Polsce obok PKS i ważny przewoźnik ładunków. Od 2001 r. podlegające gruntownej reformie, podzielone na mniejsze spółki z przeznaczeniem do realizacji wybranych zadań m.in. Polregio, PKP Cargo czy PKP Intercity. Do dzisiaj główny podmiot przewozów kolejowych w Polsce.
Proces przekształceń własnościowych w gospodarce, polegający na sprzedaży podmiotu państwowego (przedsiębiorstwa) w prywatne ręce.
Jedna z gałęzi przemysłu ciężkiego, obejmująca produkcję, remont i konserwację statków i innych jednostek pływających.
Spadek temperatury powietrza przy gruncie poniżej 0 °C, przy średniej dobowej większej od 0 °C, stwarzający ryzyko zniszczenia upraw rolniczych, zwłaszcza w okresie wiosennym.
Morski statek transportowy przeznaczony do przewozu materiałów tocznych, w tym pojazdów kołowych np. samochodów.
Grupa wielkościowa przedsiębiorstw zatrudniających do 250 pracowników.
Element infrastruktury transportu intermodalnego, miejsce przeładunku i składowania towaru, najczęściej w jednostce o zestandaryzowanych parametrach (np. kontener), gdzie z wykorzystaniem odpowiednich urządzeń możliwy jest przeładunek towaru do innego środka transportu.
Jednostka stosowana do określania pojemności (statków i portów morskich), wyrażona jako ekwiwalent jednego kontenera o długości 20 stóp czyli objętości około 39 metrów sześciennych.
Typ transportu, w którym wykorzystuje się więcej niż jeden środek transportu, gdzie towar musi ulec przeładowaniu z wykorzystaniem przystosowanych do tego urządzeń technicznych. Podstawową zasadą jest oparcie takiego transportu o łatwą w przeładunku, zestandaryzowaną jednostkę ładunkową – najczęściej kontener.
Typ transportu, najczęściej drogowego (autobusy i trolejbusy) i szynowego (tramwaje i metro) wykorzystywany na terenie obszaru zurbanizowanego do organizacji według rozkładu jazdy transportu zbiorowego. Może obejmować także pojazdy dzierżawione do transportu indywidualnego (hulajnoga elektryczna, rower miejski) i grupowego (samochody na wynajem, taksówki), czasami środki transportu wodnego (tramwaj wodny). Często (niepoprawnie) potocznie nazywany komunikacją miejską.
Jeden z dwóch głównych rodzajów walorów turystycznych, obejmujący elementy środowiska antropogenicznego (kulturowego) będącego wytworem działalności człowieka. Obejmuje m.in. elementy architektury, zabudowy i obiekty inżynieryjne, obiekty muzealne, dzieła sztuki, zabytki, wydarzenia kulturalne (artystyczne i historyczne), imprezy sportowe i inne imprezy masowe oraz będące atrakcyjne turystyczne elementy infrastruktury turystycznej np. hotele, parki rozrywki czy obiekty sportowe.
Jeden z dwóch głównych rodzajów walorów turystycznych, obejmujący elementy środowiska naturalnego np. wybrzeże z wodą morską, tereny górskie, lasy i inne elementy flory oraz faunę, jaskinie, śródlądowe wody powierzchniowe (rzeki i jeziora), wody podziemne i inne.
Morski statek transportowy przeznaczony do przewozu paliw płynnych, nazywany także statkiem-cysterną.
Żywność pochodząca z gospodarstwa ekologicznego, oznaczona stosownym certyfikatem „euroliścia” – dającym gwarancję jej ekologicznego pochodzenia i spełniania restrykcyjnych norm produkcji.
Brak komentarzy